Do-it / Du-it

Satu perkataan yang sebutan sama tetapi makna dan ejaan tak sama dipanggil 'homofon" yakni sama bunyi (homo=sama, fon=sebutan/bunyi).

Sebenarnya selepas beberapa habis sekolah, aku baru terasa hidup sangatlah penting dengan duit.Yeah, aku dah macam perempuan materialistik kan.uhukhukk
Kalau dulu duit poket tu simpan tak makan kat sekolah. simpan separuh masuk tabung separuh lagu untuk beli top-up(untk langgan data,hakhak). Sekarang dah habis sekolah aku sangat terasa dengan kegawatan ekonomi yang melanda. Bukan ekonomi malaysia saja yang goyang..ekonomi aku pun bergoyang dek ribut,haih..kalau hampa yang membaca post ni jenis yang taksuka mintak duit mak bapak yepp kita serupa (sepp sket).Alhamdulillah sekarang dah mula bergaji walaupun sikit sangat yang penting takperlu mintak duit dekat parent.kecualilah mak bapak hulur tu ambikla nanti kecik hati.hehe:)

Duit gaji pun perlu bahagi untuk simpanan sambung belajar dengan bahagian untuk kehidupan yang bahagia.Keadaan begini buat aku terfikir macam mana seorang ketua keluarga bahagikan nafkah untuk orang tersayang. Setiap kali rasa letih aku selalu terfikir macam mana ayah dengan mak boleh survive dan besarkan kami semua, Kita semua ada keluarga cuba perati.Aku rasa sangat matang.


to get "duit" you have to do-it something.yeah fighting

050216:0949pm

No comments: