Pengalaman dari jalanan






Perkara ini pertama kali berlaku dalam hidup aku, 22 tahun hidup ini pertama kali. Malam tu aku memang sudah 'decide' nak 'enjoy' lah dengan kakak aku. Biasalah, baru habis 'exam', geng tutup pagar pulak tu. Konon nak lepak sambil ambik angin pantai. Selepas jalan-jalan berdua lepas berswafoto semua, Tiba-tiba ada sorang 'aunty' cina datang bagitahu masalah personal dia bagai, minta duit. memang sikit pun takberani nak bagi. Bahaya beb tempat gelap, kami dua-dua perempuan. Kalau nak cerita detail rasa panjang pulak. Jadi nak pendekkan cerita tiba-tiba 'aunty' tu kejar kami. Gila weh kalau orang utara cakap 'ligan, LIGANNN weihh'
Sebenarnya aku nak tinggalkan nasihat saja dekat sini.

1. Jangan suka-suka nak keluar kalau bersendirian atau berdua ja
    (kalau hang prempuan-perempuan, kalau suami isteri lantak hampa lah. kalau lelaki-perempuan ja Harommm hahaha)

2. Tolong kalau jalan bersendirian muka tu kena bagi nampak sombong sikit supaya orang tak kacau

3. Cari tempat yang ramai orang kalau kena kejar

4. Elakkan panic *yang ni aku pun taktau macam mana nak elakkan nasib ada overthinkers hahaha

5. Cari tempat yang rasa selamat

6. Pastikan henfon sentiasa ada bateri walau dimana anda berada

7. Kalau jenis bawa handbag bawalah sebaik mungkin.

Sekian terima kasih, pengalaman dari jalan supaya kau sedar berjalan sendirian bukan lagi pilihan.
19 Januari 2018
aunty cina, spek mata bingkai hitam baju kotak-kotak xiexie

No comments: