Bubur Lambuk



Hi, salam 26 Ramadan 1440H, semoga Allah menerima segala amalan dan doa kita semua.
Bubur Lambuk adalah makanan yang sangat sinonim dengan bulan ramadan. Kebiasaannya bulan ramadan memang wajib ada bubur lambuk hampir disemua masjid-masjid dan surau, termasuklah di rumah aku. Acapkali masuk bulan ramadan anatara juadah wajib memang ada bubur lambuk, tapi bukan mak aku masaklah. Ayah aku akan ambil dari surau, port kesukaannya. Ada satu tempat ni sahaja. Kebiasaanya kalau ayah aku ambil bubur lambuk mesti dalam kuantiti banyak. Dia ambil dan bagi 'one by one' rumah'. And those memeories still in my mind until now. Because sometimes, aku juga yang kena tolong juga.
Tapi untuk ramadan kali ini, dah masuk 26 Ramadan, tiada lagi bubur lambuk. Aku agak musykil, ada juga tertanya kenapa tiada bubur lambuk. And tonigt, i've realised those people yang ayah aku selalu bagi juga tu dah tiada. Yaa, now i realised why my ayah senyap waktu aku tanya kenapa tiada bubur lambuk lagi.

This ramadan and soon syawal will not be the same anymore..
To all people who read this posted, if you're able and still the ones u loved around you. call them, visit them, balik kampung, spent time to 'them'. cause u know life is short. Appreciate the ones u loves. or loved u more.

Salam Ramadan,assalamualaikum:)

No comments: