2020-terbang berpaut semula






dikala rintik hujan mengetuk batu--batu dijalanan
tidak kuat tidak perlahan
cukup menyejukkan
dingin memeluk erat tubuh-tubuh yang sedang dibuai mimpi
sedang seorang memikirkan untuk intan masa hadapan

emosi tidak cukup kuat untuk menidakkan rasa kecewa
bukan kecewa tetapi gagal menarik rasa cinta
bukan cinta pada manusia biasa
tapi kepada manusia yang menjadi amanah dan bakal pewaris negara

ini persoalan yang acapkali datang menjelma
apa aku tidak cukup usaha?
atau ini dosa-dosa lama?
apa aku tidak cukup memahami mereka?
atau ini dugaan untuk kuat ujian mendatang?
apa aku tidak cukup mesra berbicara?
atau memang aku gagal dihati mereka?

mereka amanah, mereka tanggungjawab atas apa yang aku usahakan
jalan yang aku lalui, segala yang sedang didoakan oleh orang tua ku.
Wahai Pencipta semoga aku kuat jadi manusia
pendidik
Wahai Pencipta, ingatkan aku jadi manusia yang tidak akan putus asa.



No comments: